روایاتی به عنوان(اوّل ما خلق اللّه الماء)رسیده وکیفیّت خلقت آب و آفرینش جهان را ازآن مادّه اصلی بیان کرده است، که خود نیاز به شرح و تفسیر دارد و معلوم نیست که آنچه نوع آبی بوده است.
و به گفته مرحوم طبرسی، آیه(و کان عرشه علی الماء)دلیل است که پیش از خلقت زمین و آسمان، آب همراه عرش خدا وجود داشته، و آن آب به قدرت خدا قائم بوده نه بر چیزی دیگری و مراد آن است که خداوند نخست آب را آفرید و از آب چیزهایی دیگر را.
بنابراین، عرش خدا جسمی و جایی نیست، بلکه کنایه از سیطره و قدرت نامحدود خداست بر همه چیز، مقام فرمانروایی و قدرت مطلقه حق، به تخت پادشاه، که مرکز قدرت و فرمانروائی وی بر کشور است تشبیه گردیده است.و بنابر بعضی از روایات مراد از عرش خدا علم اوست، و حاملان عرش خدا حاملان علم اویند.
نویسنده: سید قاسم نبوی